01-03-2024

Tarieven 2024

De tarieven voor de modules in 2024 staan hieronder vermeld, door stijgende kosten van huur, voeding ect waren we genoodzaakt deze aan te passen.

Basis Module                                           €1410,-

Module aanschaf                                    €1410,-

Module  Implementatie                        €1175,-

Module  Beheer/Afstoten                     €1175,-

 

23-02-2024

Diverse onderdelen van de website zijn in revisie, waaronder de brochures van de opleidingsmodules.

 

17-01-2024

Naar aanleiding van de module-evaluatie en te weinig aanmeldingen is besloten om de Module Implementatie te verplaatsen naar het najaar 2024.

Er zal gekeken worden naar een ruimere tijdsplan zodat men meer gelegenheid heeft zich de les voor te bereiden.

 

23-10-2023 Nieuwe data Modules

De nieuwe data van de diverse modules zijn bekend.

Het advies is om snel in te schrijven aangezien er veel animo voor is.

Module Aanschaf

vrijdag 12 jan 2024
vrijdag 19 jan 2024
vrijdag 26 jan 2024
vrijdag 2 feb 2024
woensdag 7 feb 2024

Module Implementatie(Vervalt)

 

Module Basis

vrijdag 5 april 2024
vrijdag 12 april 2024
vrijdag 19 april 2024
vrijdag 17 mei 2024

vrijdag 24 mei 2024

Module Beheer

vrijdag 6 september 2024

vrijdag 13 september 2024

vrijdag 20 september 2024

vrijdag 27 september 2024

vrijdag 4 oktober 2024

 

08-03-2023

Helaas hebben we de data van de module implementatie moeten wijzigen van juni naar december 2023

De huidige inschrijvingen blijven gehandhaafd.

Hieronder vinden jullie de nieuwe data, het aantal dagen zal nog gereduceerd worden naar vijf dagen

 

vrijdag 3 November 2023

vrijdag 10 November 2023

vrijdag 17 November 2023

vrijdag 24 November 2023

vrijdag 1 December 2023

vrijdag 8 December 2023

vrijdag 15 December 2023

02-02-2023

SAVE THE DATE Ledendag LNAG: agenda volgt


02-02-2023 Opleiding

Basis Module 2023

De datum van een van de dagen van de basismodule 2023 is gewijzigd, vrijdag 30 juni wordt donderdag 29 juni.

De data zijn nu dus: vrijdag 9 juni, vrijdag 16 juni, vrijdag 23 juni, donderdag 29 juni en donderdag 6 juli 2023


25-01-2023 Nieuw Dagelijks Bestuur

Er is een nieuw dagelijks bestuur LNAG. Hierbij de namen en hun taak binnen het bestuur, nadere informatie volgt.

Voorzitter: Ingeborg Obrie

Secretaris/penningmeester: Siemen Goosensen

Algemeen lid: Mirjam Veenstra


25-01-2023 Opleiding

Basis Module:

De data van deze module zijn bekend: vrijdag 9 juni, vrijdag 16 juni, vrijdag 23 juni, vrijdag 30 juni en donderdag 6 juli 2023. Er zijn nog 4 plaatsen beschikbaar.


13-12-2022 OPLEIDING

Module Coderen:
Als gevolg van meerdere factoren hebben we moeten besluiten om de module coderen voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Dit betekent dat de geplande datums van 19 en 20 januari 2023 komen te vervallen. Zodra dit kan komen we met nieuwe datums en locatie voor deze module.

Module Basis:
Als commissie opleiding hebben we moeten besluiten om de basis module die van start zou gaan op 27 januari 2023 tot een nader te bepalen datum uit te stellen. Dit als gevolg van het feit dat er op dit moment onvoldoende inschrijvingen zijn om de basis module in januari van start te laten gaan. Zodra er voldoende inschrijvingen zijn zullen we nieuwe datums inplannen.

02-05-2022
De Module Beheer en Afstoten gaat niet door wegens te weinig belangstelling, cursisten die zich wel hadden aangemeld krijgen hierover bericht, in 2023 zal hier een vervolg aan worden gegeven.
De nieuwe module Coderen in de Gezondheidszorg gaat op 3 november dit jaar van start. Zie hiervoor meer informatie op de pagina opleidingen.

05-04-2022
Vandaag LNAG dag gehad in Amersfoort. Er waren ongeveer 40 (nieuwe) leden aanwezig en de ochtend startte met een Meet en Greet.
Daarna was het onderwerp Toekomst en Visie LNAG, gepresenteerd door Ingeborg Obrie. Na de heerlijke lunch werden er een aantal presentaties gegeven met als thema Duurzaamheid. Al met al was het na jaren niet een fysieke bijeenkomst te hebben gehad, weer een informatieve dag. Mooi om te zien hoeveel nieuwe leden er bij zijn gekomen. Inmiddels telt het LNAG ongeveer 75 leden.

10-01-2022
Vandaag bereikte ons het verdrietige nieuws dat ons zeer gewaardeerd oud-lid Puck Westerveld is overleden na een kort ziekbed. We hebben Puck gekend als een zeer betrokken LNAG lid die haar functie uitvoerde in de Gelre ziekenhuizen. Ze maakte namens het LNAG deel uit van oa. de NEN commissie en was altijd aanwezig tijdens de LNAG bijeenkomsten. Haar kritische blik en vele jaren ervaring maakten haar een belangrijk lid van het LNAG. We willen de familie alle kracht toewensen om dit verlies te verwerken.



24 december 2021
In verband met de coronamaatregelen is er een update bekend gemaakt m.b.t. de opleidng. Verder wenst het LNAG u fijne feestdagen en een gezond 2022 toe.



02 december 2021
Eerste studenten Coördinator Medische Hulpmiddelen geslaagd voor opleiding van LNAG

Opleiding LNAG een feit
Het Landelijk Netwerk Assortimentscoördinatoren in de Gezondheidszorg (LNAG) is een professionele beroepsvereniging met ruim zeventig leden. In 2017 werd binnen het netwerk een eigen opleiding opgezet. In oktober 2021 kregen de eerste negen studenten die deze opleiding Coördinator Medische Hulpmiddelen volgden hun certificaat.

Kennis delen
Het LNAG werkt vanuit de missie om de kwaliteit en veiligheid op het gebied van medische hulpmiddelen te verhogen. De ontwikkelingen in de markt worden op de voet gevolgd en tijdens bijeenkomsten behandelen zij onder andere de nieuwe Europese wet Medical Device Regulation (MDR), het Convenant Medische Technologie en de AOC-classificatie. Het LNAG is een instituut met veel relevante kennis en wordt regelmatig gevraagd om inhoudelijke adviezen te geven, zoals bij het ministerie van VWS. Ingeborg Obrie, voorzitter van de commissie Scholing en expertise: “Binnen het LNAG delen we onze kennis en ervaring met elkaar. Het was een logische stap om binnen ons LNAG- Expertisecentrum de opleiding Coördinator Medische Hulpmiddelen te ontwikkelen. De opleiding biedt verdieping en verbreding op alle gebieden binnen ons vak.”

Coördinatoren medische hulpmiddelen en assortimentscoördinatoren adviseren bij de ontwikkeling, uitvoering en aanschaf van medische hulpmiddelen en medische technologie. Daarnaast coördineren en bewaken zij het assortiment, leiden of begeleiden (aanschaf)projecten en op het gebied van materialen, apparatuur en processen stellen zij beheersplannen op.

Opleiding met een breed karakter
Iedereen die in en rondom de patiëntenzorg werkt, heeft te maken met medische hulpmiddelen, in aanschaf of in gebruik. De opleiding Coördinator Medische Hulpmiddelen is daarom niet alleen interessant voor de leden van de LNAG, maar ook voor bijvoorbeeld verpleegkundigen, deskundigen steriele medische hulpmiddelen en accountmanagers van leveranciers van medische hulpmiddelen. Vanwege het brede karakter van de opleiding, komen de docenten niet direct uit het vak, zij hebben er wel een directe connectie mee. Zo is er een biomedisch technoloog en een productontwikkelaar aan de opleiding verbonden.

Meteen toepasbaar in de praktijk
Studenten die de opleiding volgden zijn stuk voor stuk enthousiast. Marleen van Zanten werkt bij de Rivas zorggroep als strategisch inkoper en vervult samen met collega zorgmedewerkers ook de functie van assortimentscoördinator: “De opleiding is echt een waardevolle toevoeging op mijn werk. De nieuwe MDR is uitgebreid behandeld en ook de post market surveillance vond ik heel interessant. Allemaal materie waar je gelijk mee aan de slag kan.” Marion Venbrux werkt als coördinator medische verbruiksmiddelen bij het Prinses Máxima Centrum. Zij bouwde haar functie zelf op: “Ik begon vlak na de start van ons nieuwe centrum met de opleiding. Sommige modules waren pittig, maar alles sloot zo mooi aan bij mijn werk! Het is fantastisch om ervoor te mogen zorgen dat het assortiment medische verbruiksmiddelen van goede kwaliteit is en veilig voor onze patiënten.”


28 oktober 2021

De nieuwe cursusdata voor 2022 zijn bekend. Neem dus snel een kijkje op de pagina Opleiding.

17-07-2021
Bekendmaking Datum feestelijk certificeringmoment eerste cursisten totale opleiding.
Dit event zal plaatsvinden op 8 oktober 2021, dit zal  live centraal in Nederland worden georganiseerd, Noteer het alvast in uw agenda. Het certificeren van de cursisten wordt gecombineerd met een netwerk event, waarbij collega Coördinatoren Medische Hulpmiddelen, docenten, oud LNAG-collega's, IGJ, VWS en de koepel medische technologie evenals belangstellenden uit de ziekenhuizen uitgenodigt worden.

04-06-2021
20 Mei jl. is er door Intrakoop in samenwerking met het LNAG een webinar georganiseerd met de titel "De kracht van classificeren". Het LNAG heeft samen met Intrakoop en GM-Gezondheidszorg de AOC voor medische verbruiksartikelen (de zogenaamde 6500 groep) gestandaardiseerd. GM-Gezondheidszorg gaat deze lijst met ingang van 1 juli beschikbaar stellen op hun website. Ziekenhuizen hebben veelal al een abonnement op GM-Gezondheidszorg omdat de MID's hun apparatuur classificeren met de AOC en gebruik maken van deze nationale lijst. Indien u meer informatie over de AOC wilt en gebruik wilt maken van de landelijke database, dan kunt u contact opnemen met Laura Awad van Intrakoop.
De presentaties zijn beschikbaar en kunt u hier downloaden.

Bijeenkomst Kracht van classificeren
Classificeren in de zorg- Addie Bouwman LNAG
Abonnement Landelijke AOC Bob van Moorsel GMG
Menti meter Webinar De kracht van Classificeren!

03-12-2020
AOC geeft inzicht in medisch assortiment, juist nu!
Ons zorgstelsel staat al maanden onder extra druk door de coronapandemie. Meer dan ooit is het van belang om ervoor te zorgen dat je zorgorganisatie genoeg medische hulpmiddelen, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen, van de juiste kwaliteit heeft. Een enorme klus voor de coördinator medische hulpmiddelen en inkopers om dat in een crisistijd in goede banen te leiden. Snel kunnen schakelen is essentieel. Het classificeren van je assortiment medische hulpmiddelen helpt daarbij. Het landelijke expertiseteam AOC - een samenwerking tussen LNAG, GMG en Intrakoop - heeft in het eerste kwartaal van 2021 de landelijke standaard en de borging van de AOC-codering af. De leden van het LNAG en van Intrakoop zijn daarmee samen op weg naar uniformiteit in de Nederlandse databases voor medische hulpmiddelen.



Betere classificatie geeft ziekenhuizen meer inzicht in het assortiment, de kosten en de risico’s van medische hulpmiddelen. Daarom hebben Intrakoop, het LNAG (Landelijk Netwerk Assortimentscoördinatoren in de Gezondheidszorg) en GMG (Gebouwen Management Gezondheidszorg) samen een landelijke AOC-classificatie voor medische hulpmiddelen ontwikkeld. Het Landelijk Expertiseteam AOC zorgt voor de borging.

Meld je eenvoudig aan voor een abonnement

Wil je een abonnement afsluiten? Meld je dan aan via de site van GMG of stuur een mail naar laura.awad@intrakoop.nl. GMG voegt het abonnement voor de AOC medische hulpmiddelen dan toe aan die voor de AOC medische apparatuur. Ze worden dan in rekening gebracht via dezelfde factuur van GMG.

30-10-202
In verband met de COVID-19 crisis en de daarbij passende maatregelen willen wij u informeren dat het LNAG helaas genoodzaakt is de volgende maatregelen te nemen met betrekking tot de opleidingen.

De Basis module 2020 gaat online door en is 30 oktober gestart. De online lessen zullen doorgaan in de Microsoft TEAMS omgeving.

Data voor 2021 zijn onder voorbehoud gepland.

De module IMPLEMENTATIE die gepland staat in het voorjaar van 2021 zal eveneens online doorgaan. Data zijn onder voorbehoud gepland

Data voor de module Beheer en Afstoten 2021 zijn onder voorbehoud gepland

Met vriendelijke groet namens de Commissie Scholing en Expertise van het LNAG, Pieter, René, Jintiene en Ingeborg

19-03-2020
In verband met de COVID-19 crisis en de daarbij passende maatregelen willen wij u langs deze weg informeren dat het LNAG helaas genoodzaakt zijn de lesdagen van de modulel Aanschaf (januari, februari en maart 2020) en de Basis module (april, mei en juni 2020) op dit moment te annuleren.

Deze lesdagen worden, zodra mogelijk, verplaatst naar een latere datum. We volgende de ontwikkelingen rondom het COVID-19 virus nauwgezet en zullen contact opnemen zodra we zicht hebben op de mogelijkheden.

Met vriendelijke groet namens de Expertise Commissie van het LNAG, Ingeborg, Pieter, René en Jintiene

29-10-2019
Recent is de call of interest gepubliceerd voor deelname aan de expert panels. Nieuw in de verordeningen is dat bepaalde hoog-risico hulpmiddelen (bijvoorbeeld implantaten) voortaan een extra consultatie moeten ondergaan door een zgn. expert panel, voordat ze een CE-certificaat krijgen en tot de markt worden toegelaten. De Europese Commissie is verantwoordelijk voor de inrichting van deze expert panels en heeft hierover recent een uitvoerend besluit gepubliceerd.

22-10-2019

Het LNAG is zich steeds verder aan het professionaliseren en dat betekent dat er binnen het LNAG diverse werkgroepen bezig zijn om het LNAG meer zichtbaar te maken.

15-10-2019
Wet medische hulpmiddelen. Met het wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan Verordening (EU) 2017/745 over medische hulpmiddelen en Verordening (EU) 2017/746 over medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek. De verordeningen hebben als doel de veiligheid van medische hulpmiddelen op verschillende manieren te waarborgen: door strengere regels voor het op de markt brengen van medische hulpmiddelen en door strenger toezicht op fabrikanten en hun producten die op de markt beschikbaar zijn.

24-06-2019 VACATURE Assortimentsccoordinator ZGT(reageren voor 8 juli 2019)
Gezondheid is voor ieder mens één van de belangrijkste elementen voor een gelukkig leven. ZGT draagt bij aan de gezondheid van mensen in de vorm van preventie, diagnostiek, behandeling en verpleging. ZGT werkt aan continue verbetering en innovatie van zorg en biedt zijn deskundige medewerkers een stimulerende werkomgeving waar professionaliteit, samenwerking, opleiding en wetenschappelijk onderzoek centraal staan. Je vindt ons gastvrije, NIAZ-geaccrediteerde, ziekenhuis in Almelo en Hengelo.
Voor de afdeling inkoop zoeken wij een assortimentscoördinator. Download hier de vacature voor Assortimentscoördinator ZGT (MR19-MV115).

Ga je graag uitdagingen aan en wil je tegelijkertijd een belangrijke bijdrage leveren aan het betaalbaar houden van de zorg in Nederland? Word je blij van assortimentsbeheer en ben je daadkrachtig ingesteld en geïnteresseerd in medische hulpmiddelen? Dan hebben we een uitdagende vacature voor je in het St. Antonius Ziekenhuis!

22-06-2019 Normenclatuur Eudamed
De Europese Commissie is bevoegd om zelfstandig de nomenclatuur voor Eudamed te kiezen. Zij hebben inderdaad gekozen voor de Italiaanse nomenclatuur CND. De Europese Commissie zorgt in ieder geval voor mapping van GMDN (GS1) naar het Italiaanse CND. Ziekenhuizen hoeven geen gegevens in te voeren in Eudamed. De MDR verplicht ziekenhuizen dus niet om over te stappen naar CND.

De verplichting om CND te gebruiken geldt (alleen) voor de registratie in Eudamed. Registratie van hulpmiddelen in Eudamed is verplicht binnen 18 maanden na mei 2020, voor in-vitro diagnostica na mei 2022. Aanvragen voor CE-certificering zullen vanaf mei 2020 via Eudamed lopen, dus in die zin zijn ze verplicht om CND te gebruiken in het kader van de CE certificering.

Welke code de leveranciers buiten Eudamed gebruiken, beslissen ze zelf. De UDI (unieke identificatie code) van medische hulpmiddelen wordt de sleutel tot het opzoeken van informatie over medische hulpmiddelen in Eudamed. Dat is de (bar)code die onder andere door GS1 wordt verstrekt.

29-05-2019
In de MDR staat geschreven dat iedere fabrikant en leverancier aan PMS (Post Marketing Surveillance) moet doen. Maar dit betekent nogal wat voor de fabrikant maar ook voor alle zorginstellingen. In overleg met oa. het RIVM en het ministerie van VWS waar ook het LNAG aan heeft deelgenomen, is er nu een Document Vormgeven PMS onder de MDR tot stand gekomen, waarin wordt beschreven wat er precies wordt verwacht van alle partijen!

04-04-2019
De nieuwe data voor de basisopleiding staat weer op de pagina opleiding vermeld, heeft u belangstelling meldt u dan snel aan!
Het OLVG vraag een assortimentscoordinator, de vacature vindt u hier.

19-03-2019

De LNAG is sinds kort lid van de Koepel Medisch Technologie. Een aantal verenigingen uit de Koepel hebben vanuit de praktijk, de praktijkgids medische informatietechnologie ontwikkeld. Voor al de zaken die je tegenkomt bij medische apparatuur die met ICT in verbinding staat van aanschaf t/m afvoer van apparatuur, bijvoorbeeld telemetrie apparatuur die met wifi verbonden is. Het eerste exemplaar is aan minister Bruins symbolisch uitgereikt op het zorg- en ICT congres in de jaarbeurs. Van de LNAG was Anita Klein Gunnewiek erbij.

De koepel is zichtbaar op internet via MT integraal: www.mtintegraal.nl . Hierop kan je de Praktijkgids downloaden, ook andere interessante artikelen waaronder het artikel van Jan Bos; de juiste kerntemperatuur in het UMCG, over de voorhoofdthermometer. Binnenkort komt ook het logo van het LNAG bij de verenigingen te staan, met een doorlink naar de eigen site van de LNAG.

14-02-2019
Na veel maanden praten en kijken hoe de AOC op landelijk niveau beheert kan worden is het eindelijk zover. Een mijlpaal voor het LNAG!
Vandaag is een Persbericht uitgegaan: "Samenwerking voor uniforme codering medische hulpmiddelen voor ziekenhuizen".
Betere classificatie van medische hulpmiddelen, op basis van gebruik, geeft ziekenhuizen inzage in het assortiment en zorgt voor een doelmatige en veilige inzet hiervan. Daarnaast krijgen de zorgorganisaties beter inzicht in de kosten en risico’s van hulpmiddelen. Intrakoop, het LNAG (Landelijk Netwerk Assortimentscoördinatoren in de Gezondheidszorg) en GMG (Gebouwen Management Gezondheidszorg) hebben de krachten gebundeld en een samenwerkingsovereenkomst getekend. Vanuit deze samenwerking zorgen zij voor een landelijke standaard en borging van de AOC-classificatie voor medische hulpmiddelen én ondersteuning van ziekenhuizen bij het toepassen in de eigen organisatie.

04-02-2019
U kunt zich vanaf nu inschrijven voor de Module Aanschaf die gegeven wordt door de Commissie Opleidingen van het LNAG vanaf november 2019.

01-02-2019
Intrakoop, het Landelijk Netwerk van Assortimentscoördinatoren in de Gezondheidszorg (LNAG ) en GMGezondheidszorg hebben de handen ineen geslagen en gaan samen de AOC-codes voor medische verbruiksartikelen beheren. Hierdoor ontstaat een uniforme artikelclassificatie die bijdraagt aan efficiënt assortimentsbeheer, het doelmatig en veilig inzetten en inzage in de kosten van medische verbruiksartikelen. In veel ziekenhuizen is wildgroei ontstaan aan codes voor medische hulpmiddelen. Artikeldatabases zijn daardoor onoverzichtelijk. Zeker als het gaat om gebruik, prijzen en alternatieven. Ook staan financiële gegevens onduidelijk in grootboekrekeningen. Zo laten ziekenhuizen kansen liggen. Wilt u meer weten over de AOC en het landelijk beheer kijk dan snel op onze websitepagina AOC.

22-01-2019
Het LNAG heeft (tijdelijk) een nieuwe voorzitter, Marc Arts heeft het stokje overgedragen aan Rene Vertegaal. Wij willen Marc bedanken voor alle jaren die hij heeft zich ingezet voor het LNAG. Ook heeft Mandy Sauve, secretaris haar stokje overgedragen. Mandy heeft een andere functie gekregen, ook haar willen we hartelijk bedanken. Anita Klein Gunnewiek heeft haar taken overgenomen. We wensen iedereen veel succes in hun nieuwe functies.


15-11-2018
Vandaag is het congres "Hoe veilig wil je het hebben", in Lunteren gehouden. Het werd een onderhoudend congres! Het congres werd georganiseerd door het LNAG in samenwerking met de vDSMH en de BMTZ. De foto's vindt u in het speciale album.

U kunt hierover meer lezen op de pagina Bijeenkomsten LNAG.

05-11-2018
De module implementatie is gereed en u kunt zich nu inschrijven!

15-10-2018 De inschrijving is begonnen voor het congres "Hoe veilig wil je het hebben" op 15-11-2018
Via de NEVI website kunt u zich vanaf vandaag inschrijven voor Brochure Congres Medische Technologie. Hoe veilig wil je het hebben.
Het Landelijk Netwerk van Assortiment coördinatoren in de Gezondheidszorg (LNAG), onderdeel van NEVI Zorg, organiseert met haar partners BMTZ, vDSMH, NVKF, VZI, WIBAZ, NVKFM, NVKI, NVvTG dit congres over toenemende regeldruk voor Medische hulpmiddelen/technologie.

19-09-2018 SAVE THE DATE: 15 november 2018
Het LNAG organiseert in samenwerking met de vDSMH en BMTZ het congres "Hoe veilig wil je het hebben"op 15 november 2018 te Lunteren. Meer informatie volgt later. Noteer de datum alvast in de agenda!

05-07-2018
Helaas heeft vandaag ons het droevige nieuws bereikt dat onze collega Marc Vermeer, na een ernstige ziekte, op 58-jarige leeftijd is overleden. Marc hebben we leren kennen als een zeer kundig, ervaren en toegewijde collega. Wij wensen de familie veel sterkte toe.

09-03-2018
Start Basis Module Coördinator Medische Hulpmiddelen. Weer een mooie groep van diverse deelnemers: IC Verpleegkundige, DSMH, Coördinator medische Hulpmiddelen, account manager etc. Onderwerp Track & Trace door GS1 en Functioneel specificeren.

08-03-2018
Wat is er allemaal te doen op het gebied van medische hulpmiddelen, nieuw op deze pagina de agenda!

05-03-2018
Het LNAG organiseert op 20 maart as. een bijeenkomst. Het middaggedeelte is ook toegankelijk voor niet LNAG leden. Bent u geinteresseert kijk dan op de pagina Bijeenkomsten LNAG, daarin leest u hoe u zich kunt aanmelden.

28-02-2018
Het TiiM congres die op 29 maart as. wordt gehouden, wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor Technische Geneeskunde (NVvTG) en biedt een platform voor een ieder die gelooft dat technologie een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen de gezondheidszorg. Dit congres is hét moment waarop technici, artsen, technisch geneeskundigen en innovators in contact komen met elkaar, met de industrie en met beleidsmakers in de zorg. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de folder tiim congres 2018.

08-01-2018
In maart start de basismoduleCoordinator Medische Hulpmiddelen en in september start deverdiepingsmodule aanschaf.

28-12-2017
Het Ministerie van VWS heeft een Handleiding nieuwe regelgeving MH en IVD uitgegeven m.b.t. de MDR.

14-09-2017
Het Beroepsprofiel Coordinator Medische Hulpmiddelen is toegevoegd en nu te downloaden.

22-02-2017
Vanuit een werkgroep onder regie van het ministerie van VWS is er een document: Codering Medische Hulpmiddelen.pdf  geschreven met als onderwerp eenduidige codering voor medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. Dat een internationaal geaccepteerde standaard voor codering van medische hulpmiddelen nog geen vanzelfsprekendheid is, brengt risico’s met zich mee voor de veiligheid van patiënt en kan leiden tot verspilling. Vooral bij de medische hulpmiddelen blijkt dat er van fabrikant tot aan patiënt verschillende codes door elkaar heen worden gebruikt. Dit is inefficiënt een bron van fouten. Het gebruik van codering kan een oplossing bieden.
De markt van medische hulpmiddelenmarkt is mondiaal en daarom werken leveranciers soms met meer dan één standaardsysteem. Ziekenhuizen en de leveranciers in Nederland zien erop toe dat alleen met (internationale) geaccepteerde standaarden wordt gewerkt. De werkgroep onder regie van het ministerie van VWS heeft vastgesteld om welke randvoorwaarden het gaat. Ook is er gebogen hoe u hier in uw organisatie mee aan de slag kunt gaan: Implementatieplan voor Ziekenhuizen.pdf

09-02-2017
Het Expertise centrum van het LNAG (Landelijk Netwerk voor Assortimentscoördinatoren in de Gezondheidszorg) heeft de opleiding tot coordinator medische hulpmiddelen gereed en de basismodule start in september 2017. Voor alle informatie kijk op de pagina opleiding

15-12-2016
Kathy van Hasselt, Jintiene Zeilstra (lid LNAG) en Gonda Stallinga zijn 30 november in het Academiegebouw van de Universiteit van Utrecht geïnstalleerd als lid van Rho Chi-at-Large Chapter of the Honor Society of Nursing, Sigma Theta Tau International (STTI). Dat maar liefst drie nieuwe UMCG’ers tegelijk werden benoemd, is ook een eer voor de verpleegkunde in het UMCG De drie UMCG’ers werden voorgedragen door collega’s uit het land vanwege hun verdiensten voor de verpleegkunde in Nederland. Wij feliciteren alle drie UMCG'ers en Jintiene in het bijzonder.

06-12-2016
Het LNAG had vandaag een bijeenkomst in het MST te Enschede. Er werden een viertal presentaties gegeven over samenwerking met de NEVI, de NRFit, Track & Trace en de ENFit.

03-11-2016
November is de maand van het melden van vervalste medische hulpmiddelen (IGZ). Voor meer informatie hierover en de meldformulieren verwijzen wij u naar de website van de IGZ.

01-10-2016
Eind september vond de bijeenkomst plaats van het LNAG te Oss bij B/BRAUN. klik hier voor meer informatie.

Presentatie B/BRAUN
presentatie van koen Snijders van  Meditain

05-09-2016
De tweede druk van het convenant medische technologie is verschenen, klik hier voor de download.

25-08-2016
Het LNAG timmert hard aan de weg, binnenkort meer informatie!! Houd de website en de social media in de gaten.

08-08-2016
Dat een assortimentscoordinator een toegevoegde waarde heeft in een organisatie, maar ook richting innovatie en industrie is inmiddels wel bekend. Dat hebben we ook ervaren met het ontwikkelen van een nieuwe flowmeter die er voor zorgt dat perslucht en zuurstof niet meer met elkaar verwisseld kan worden. Intersurgical heeft nu samen met de firma Entermed een oplossing om dit probleem tegen te gaan. Entermed heeft een flowregelaar op de markt gebracht waarop alleen slangen met een schroefdraadconnectie van Intersurgical aangesloten kunnen worden. Op deze regelaars kan geen standaard zuurstofslang worden aangesloten voor bijvoorbeeld een zuurstofbril of zuurstofmasker. Er kan dus alleen de speciale slang voor verneveling op aangesloten worden. Door deze oplossing kan er dus nooit meer perslucht aan de patiënt gegeven worden wanneer de patiënt zuurstof nodig heeft. Deze oplossing is uitgebreid in het Universitair Medisch Centrum Groningen getest. Over deze test is door dhr. Jan Bos, stafmedewerker van het UMCG, dit artikel geschreven.

12-06-2016
Op 25 mei hebben de Raad onder het Nederlandse Voorzitterschap en het Europees Parlement een voorlopig akkoord bereikt over nieuwe regelgeving voor medische hulpmiddelen en in-vitro diagnostica. Het akkoord dient nog formeel goedgekeurd te worden door de Raad en het Europees Parlement. Doel van de nieuwe regels is: zorgen dat medische hulpmiddelen en in-vitro diagnostica veilig zijn en dat patiënten snel toegang hebben tot innovatieve hulpmiddelen

13-05-2016
Er is een vacature voor assortimentscoordinator in het Rijnstate ziekenhuis te Arnhem voor 32 - 36 uur per week! Iets voor jou? Sluitingsdatum is 25-05-2016.

15-03-2016



Vandaag nam Jan Bos afscheid van zijn bestuursfunctie bij het LNAG, Jan bedankt voor al je inspanningen, ondersteuning, werkzaamheden, foto's en inbreng.

02-02-2016
Het LNAG heeft een nieuw beroepsprofiel (functiebeschrijving), Assortimentsmanager Medische Hulpmiddelen. Deze beschrijving is op te vragen via info@lnag.nl

23-11-2015
De RIVM heeft een nieuw rapport uitgebracht over de ontwikkelingen medische technologie: Ontwikkelingen op het gebied van medische technologie in Nederland: Een verkenning 2014

19-11-2015
De GEDSA komt met een update over een nieuw ontwerp wat er voor moet zorgen dat de orale spuiten een lager dood volume krijgen. Lees meer hierover op onze speciale pagina over dit onderwerp.

17-11-2015
Om de twee jaar kent SVN de Jack van Asten prijs toe aan die persoon of groep die het beste onderscheidend initiatief toont op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en promotie van ons vak. De jury bestaat uit de regiovoorzitters SVN, voorzitter vDSMH en het dagelijks bestuur SVN. Er zijn meerdere aanmeldingen geweest voor mogelijke kandidaten voor deze prijs en dit jaar is de prijs uitgereikt aan Jolanda Buijs.

Jolanda is werkzaam als DSMH en DRSD in het Erasmus MC en heeft zowel binnen haar organisatie maar vooral ook buiten haar organisatie veel en goed werk verricht: zowel nationaal als internationaal is ze erg gewaardeerd. Ze heeft onderzoek gedaan naar flexibele scopen en hierover gepubliceerd: ‘Withdrawel of a novel-design duodenoscope ends outbreak of a VIM-2producing Pseudomonas aeruginosa’. Dit onderzoek heeft tot veranderingen geleid zowel nationaal als internationaal. Zelfs de FDA heeft navraag gedaan over het onderzoek. De Nederlandse autoriteiten zijn gealarmeerd en in overleg met de firma zijn protocollen aangepast. Inmiddels is nationaal onderzoek gestart. Dit alles naar een onderwerp dat op dit moment erg ‘hot’ is, mede door haar toedoen.

De jury hoopt en gaat ervan uit dat Jolanda nog jaren haar mening, kennis en enthousiasme geeft voor ons vakgebied. De Jack van Asten prijs is uitgereikt door de voorzitter van SVN Tom Pereboom tijdens het najaarscongres in CineMec te Ede.

19-10-2015
Inmiddels heeft onze website een speciale pagina over de EnFit connector!

05-10-2015
Binnenkort kunt hier alles lezen op een aparte pagina over de GEDSA en Stay connected. Stay Connected is een wereldwijd programma dat gericht is op de veiligheid van patiënten. Het wordt georganiseerd en uitgevoerd door GEDSA, een internationale organisatie die als taak heeft professionals in de gezondheidszorg en andere gebruikers over de hele wereld te informeren en voor te lichten over nieuwe normen voor connectoren van toedieningssystemen voor medische apparaten. De eerste connector die inmiddels een internationale norm is, is de EnFit.

14-09-2015
Het bestuur van het LNAG zal binnenkort gaan wijzigen. Jan Bos is (tijdelijk) secretaris en er wordt een penningmeester aan het bestuur toegevoegd.

09-09-2015
De Medica in Dusseldorf is dit jaar voor het eerst van maandag t/m donderdag! Het evenement vindt plaats van 16 t/m 19 november.

15-08-2015
Op 22 september organiseert het LNAG weer een bijeenkomst met als thema "Communiceren". De bijeenkomst vindt plaats in Eindhoven. Opgave LNAG leden via Jan Bos, inkopers kunnen zich aanmelden via de NEVI site.

17-07-2015
Ziekenhuizen hebben nog altijd onvoldoende oog voor het veilig gebruik van medische technologie. Dat blijkt uit een brief van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ). De ziekenhuizen krijgen van de IGZ tot uiterlijk 1 januari 2016 de tijd om te laten zien dat ze “volledig en aantoonbaar” voldoen aan het Convenant Medische Technologie (CMT).

05-06-2014
Raden van Bestuur van ziekenhuizen hebben nog onvoldoende maatregelen genomen om het veilig gebruik van medische technologie te borgen. Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg op basis van inspectiebezoeken in 2013 in twintig aselect gekozen ziekenhuizen.

16-06-2015
De NEN organiseert weer een training Functioneel Specificeren. Aan de hand van het convenant ‘Veilige toepassing van medische technologie in het ziekenhuis’ kunnen professionals de levenscyclus leidend maken in de kwaliteitsborging van medische technologie in het ziekenhuis.

Bent u werkzaam in de zorg of doet u zaken met zorginstellingen en bent u op zoek naar praktische handvatten? Volg dan deze training waarbij zowel zorgprofessionals als fabrikanten samen aan de slag gaan met het functioneel specificeren van medische technologie, waaronder het opstellen en beoordelen van een Programma van Eisen, alsook het gehele proces er omheen. Deze vindt plaats op 7 en 8 oktober in Driebergen.

25-03-2015
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft kennis genomen van de uitzending van EenVandaag van 23 maart jl. over mogelijke problemen bij de productie van injectienaalden. Samen met het RIVM en Europese partners doet de inspectie onderzoek om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben over eventueel te nemen maatregelen.

Tot nu toe is er nog niet genoeg informatie om te kunnen bepalen of de betreffende injectienaalden van de markt gehaald moeten worden. Er zijn snel meer feiten nodig om te kunnen bepalen of er problemen zijn, in welke mate en of dat mogelijke een gezondheidsrisico oplevert. Daarom worden uit fabrieken in België en Groot-Brittannië injectienaalden opgehaald voor onderzoek. Ook in Nederland worden naalden verzameld, bijvoorbeeld bij ziekenhuizen die het bewuste type in huis hebben. Het RIVM gaat deze onderzoeken. Dit zal enkele weken duren. Als uit het onderzoek blijkt dat er een risico is voor de patiëntveiligheid, dan neemt de inspectie direct passende maatregelen. In afwachting van de onderzoeksresultaten adviseert de inspectie gebruikers van de betreffende injectienaalden die een alternatief in huis hebben, de naalden van Terumo uit voorzorg tijdelijk niet te gebruiken.


In verband met de COVID-19 crisis en de daarbij passende maatregelen willen wij u informeren dat het LNAG helaas genoodzaakt is de volgende maatregelen te nemen.

De Basis module 2020 gaat online door en start 30 oktober. De online lessen zullen doorgaan in de Microsoft TEAMS omgeving.

Data voor 2021 zijn onder voorbehoud gepland.

De module IMPLEMENTATIE die gepland staat in het voorjaar van 2021 zal eveneens online doorgaan. Data zijn onder voorbehoud gepland

Data voor de module Beheer en Afstoten 2021 zijn onder voorbehoud gepland

Met vriendelijke groet namens de Commissie Scholing en Expertise van het LNAG, Pieter, René, Jintiene en Ingeborg